perjantai 2. huhtikuuta 2010

Saamelainen taiteilija Lontoossa vuonna 1799?

Silmäillessäni läpi vuonna 1799 julkaistua englantilaista maailman kansojen uskonnollisia tapoja kuvaavaa kirjaa löytyi saamelaisten uskontoa käsittelevästä luvusta seuraava maininta:

The author of this thinks in no small pleasure to have been some years acquainted with a native of Lapland, who is now one of the most ingenious artists in London.

In his early youth, he was brought from his native country to Stockholm, in Sweden, where he had the benefit of a liberal education, was baptized, and studied the theory and practice of music. From thence he came to England, and now resides in London. His ingenuity in the art he professes, his affability in conversation, sweetness of temper, and above all, his unfeigned piety, has created him many friends, but not more than his merit entitles him to.



A New Universal History of the Religious Rites, Ceremonies, and Customs of the Whole World, s. 437
William Hurd, 1799


Harmillista ettei taiteilijan nimeä ole mainittu, riittäisi tuossakin tutkittavaa taidehistorioitsijoille. Hauska esimerkki ihmisten liikkuvuudesta kaikkina aikoina.



Samoihin aikoihin, vuonna 1794, saamelainen muinaisusko oli esillä Lontoossa myös Henry Fuselin maalauksessa The Night-Hag Visiting Lapland Witches (myös Lapland Orgies), joka tosin kuvaa paremminkin ajan englantilaisia noituuskäsityksiä. Taulu pohjautuu seuraaviin John Miltonin Paradise Lostin säkeisiin:

Nor uglier follow the Night-Hag, when call'd
In secret, riding through the Air she comes
Lur'd with the smell of infant blood, to dance
With Lapland Witches, while the labouring Moon
Eclipses at thir charms…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti