Markkinoilla liikkui huhu että läheisestä Brightonista löytyisi suomalainen baari. En ollut vielä ehtinyt tutkimaan sijaintia netistä, kun kaupungilla silmään osui katutolppaan lisätty pieni puukyltti, joka neuvoi läheiselle kujalle ja sieltähän se baari sitten löytyikin.
Northern Lights (eli Laitilan Norre) on skandinaavibaari, mutta omistajat ja työntekijät ovat suomalaisia. Todella viihtyisä paikka, mukavaa porukkaa ja tervasnapsien ja pohjoismaisen ruoan lisäksi löytyy myös hyvin paikallisia brittioluita.
Paikassa usein vierailee tuolla päin olevia suomalaisbändejä, ja mm. Paleface on ehkä käymässä paikalla lähipäivinä. Pitääpä itsekkin käydä tuolla kun on taas reissu Englantiin.
Brighton osoittautui muutoinkin todella kivaksi paikaksi, ehkä viihtyisimmäksi tähän asti käymistäni, ja etenkin kesällä kun vesi on uimalämpöistä on tuolla varmasti hyvä meno. Autoista vapaa alue on todella laaja ulottuen rautatieasemalta aina merenrantaan asti ja täynnä pieniä levy-, kirja- ja vaateliikkeitä ja pubeja, kahviloita ja ravintoloita.
Lontooseenkin pääsee alle tunnissa todella halvalla (5,55£) ja Gatwickin lentokenttä on puolivälissä matkaa. Ainoa miinus oli hostellissa saadut lutikanpuremat :D
Nyt olen Birminghamissa ja ylihuomenna alkaa lähistöllä kolmipäiväinen pakanafestivaali.
keskiviikko 31. elokuuta 2011
tiistai 30. elokuuta 2011
Englannin suurimmat keskiaikamarkkinat
Englannin suurimmat keskiaikamarkkinat on nähty ja olihan siellä tietenkin vaikka mitä koettavaa. Markkina-alue sijaitsee n. 100km päässä Lontoosta Herstmonceux'n pikkukylän läheisen keskiaikaisen linnan mailla.
Markkinat osoittautuivat kovin erilaisiksi kuin Suomen keskiaikamarkkinat. Englannissa on valtavasti erilaisia taistelunäytöksiä tekeviä ja jousiammuntaa harrastavia ryhmiä. Kävijämäärät olivat suurin piirtein Hämeenlinnan ja Turun keskiaikamarkkinoiden luokkaa, mutta tapahtuma-alue ja markkinamyyjien määrä on suurempi.
Markkinoilla oli hyvin kansainvälinen meno ja etenkin Saksasta ja Hollannista oli mukana todella paljon markkinamyyjiä. Ruotsista oli myös useampi porukka ja muutamia Tsekistä ja muualta itä-Euroopasta. Paikalle tullessa oli hauska nähdä Tallinnan Olde Hansan olevan mukana vahvalla edustuksella, kuulemma porukkaa oli kaikenkaikkiaan mukana 13 henkeä. Ständi valittiinkin sitten markkinoiden parhaaksi.
Englannin vähemmän tiukkapipoinen alkoholilainsäädäntö mahdollistaa siman myynnin, ja sitä sitten löytyikin markkinoilta kymmeniä eri laatuja. Siman vahvuudet vaihtelevat 10-15% välillä, niissä käytetään erilaisia yrttejä ja marjoja ja etenkin nämä kiviruukut olivat todella komeita. Kyllä maistuivat iltanuotioilla.
Markkinoilla oli myös todella taitava tarinankertoja. Perinne on kuulemma hyvin voimissaan ja monet kertojat osaavat muistista satoja kansantarinoita. Mark osti myös kirjan ja kertoi paljon mielenkiintoista lähialueiden historiasta.
Myynnillisesti markkinat olivat heikoin joihin olen osallistunut, mikä tosin johtui paljolti siitä ettei valikoimassa ollut kuin yhtä kirjaa. 3-4 kirjan valikoimalla ja hieman suuremmalla pöydällä varmaan myyntikin olisi ihan kohtuullista, tosin ei siltikään Suomen tasoa. Ruotsalaiset keskiaikaisten vaatteiden kauppiaat olivat myös pettyneitä myyntiin, etenkin kun auton tuominen Englantiin oli tullut maksamaan todella paljon. Pelkästään Englannin kanaalin ylitys kahteen suuntaan oli maksanut 225 puntaa!
Yhteenvetona kyseessä siis todella mielenkiintoinen tapahtuma ja hyvä tapa yhdistää matkailua ja myymistä, tosin pelkän jälkimmäisen takia tuonne tuskin kannattaa lähteä. Ensi vuonna on ehdottomasti mentävä kuitenkin uudelleen.
Reissu oli samalla ensimmäinen Englannin maaseudulle, ja Sussex osoittautui todella idylliseksi seuduksi. Maasto on valtavan avointa, loivasti kumpuilevaa ja näkyvyys on usein kymmeniä kilometrejä. Harmi vain että Englannissa ei jokamiehen oikeuksia tunneta ja lähes kaikki niityt on aidattu pois yhteiskäytöstä.
keskiviikko 24. elokuuta 2011
Hämeen keskiaikamarkkinoilla
Viikonloppu meni munkkeillessa Hämeenlinnassa ja hauskaahan se oli kuten aina. Tänä vuonna menin paikalle jo perjantaina, ja näyttihän tuolloinkin jo olevan hyvin väkeä liikkeellä.
Kävijäennätyksetkin paukkuivat taas ja tapahtumassa vieraili 21200 ihmistä (viime vuonna 19000), vaikka sunnuntai olikin hieman kolea, muuten olisi varmaan ollut vieläkin kovempi ryysis. Sateen suhteen kävi todella hyvä tuuri, ripottelu alkoi vasta puoli tuntia ennen markkinoiden sulkeutumista.
Markkinoilla oli tänä vuonna kaksi aivan loistavaa bändiä, joita vieläpä kuuli paljon kun koju oli lavan vieressä. Räikkä soittaa huumoripitoista keskiaikamusiikkia ja Greenrose Faire mainiota keskiaika-folk-poppia.
Hyvä paketti kuvia tapahtumasta löytyy osoitteesta http://mallipoisto.blogit.kauppalehti.fi/blog/24786
Kesän markkinat ovat sitten ohi, mutta lokakuussa Salakirjojen koju löytyy Turun ja Helsingin kirjamessuilta.
Munkinkaapu on pakattu ja muutaman tunnin päästä onkin sitten taas lento Englantiin, ja viikonloppuna maan suurimmat keskiaikamarkkinat. Todella kiintoisaa nähdä millaisia nämä tapahtumat ovat tuolla päin. Raporttia luvassa alkuviikosta.
torstai 18. elokuuta 2011
Afrikkalais-kuubalaisen kansanuskon jumalia
Vastaan tuli kuubalaisen taitelijan Alberto del Pozon 1980-luvulla tekemiä litografioita, joissa kuvataan länsi-afrikkalaisen pakanauskon ja katolilaisten pyhimysten palvonnan yhdistelmänä syntyneen santeria-uskonnon jumalia. Aivan mieletön värimaailma!
Ogun
The blacksmith god of metal and war, Ogun is the implaccable enemy of his brother Chango. Whenever they meet they duel. He lives deep within the earth, and is represented by a three-footed pot with nine to twenty one iron utensils that symbolise smithies and industry. The machete is also his symbol. A hard working and unforgiving god, Ogun must never be invoked in vain, and if lied to he punishes severely. He accepts offerings of tobacco, avocados, and lamb.
Orula
Orula is the father of time and lord of divination. His other names are Ifa and Orumbila. He owns ate ifa, the sacred board, and okuele, the sacred chain, which babalawos and yllalochas (priests and priestesses) must consult to view the future.
Yemayá
Queen of the waters, Yemayá is the mother of all Orichas. A siren at sea, on land she becomes an amazing beauty adorned with the manifold treasures of the deep. Her conduct is impeccable, and she is the ultimate protector of the faithful. Her messenger is a mouse and a serpent her constant companion.
Ochumare
Symbolizing peace and harmony, Ochumare is the god of the rainbow, the link between heaven and earth.
Echú Eleguá
Among the most ancient of the Orishas Echú Eleguá is the messenger of the gods, who forges roads, protects the house, and is heaven's gate-keeper. In any ceremony he is invoked first. He owns all cowrie shells and is the god of luck. A prankster, Echú Eleguá frequently has a monkey and a black rooster by his side. Like a mischievous boy he enjoys gossip and must be pampered with offerings of toys, fruit, and candy.
Changó
Extremely handsome, Changó is a fearless warrior. He is the god of thunder and fire and is notorious as a woman chaser and superb dancer. He is also a great seer and healer. The royal palm, which is the symbol of his divinity, is also his home and throne.
Yewa
Living in the cemetery, Yewa is the goddess of death and mistress of all souls. She is deeply respected and feared.
Oya
Also known as Yansa, Oya is Changó's third wife. She is the goddess of the winds and of lightning and is mistress of the cemetery gates. Passionate and brave she fights by her husband's side if needed. Her favorite offerings are papaya, eggplant and geraniums.
Ibeyi
Ibeyi are Taibo and Kainde, the twin sons of Changó and Ochún. Princes of mischief, they sometimes disguise themselves as little girls. They represent fortune and good luck, and must always remain tied together to avoid losing their power.
Lisää sarjan kuvia ja lisätietoja löytyy Miamin yliopiston Orichas-kokoelman sivuilta.
Ogun
The blacksmith god of metal and war, Ogun is the implaccable enemy of his brother Chango. Whenever they meet they duel. He lives deep within the earth, and is represented by a three-footed pot with nine to twenty one iron utensils that symbolise smithies and industry. The machete is also his symbol. A hard working and unforgiving god, Ogun must never be invoked in vain, and if lied to he punishes severely. He accepts offerings of tobacco, avocados, and lamb.
Orula
Orula is the father of time and lord of divination. His other names are Ifa and Orumbila. He owns ate ifa, the sacred board, and okuele, the sacred chain, which babalawos and yllalochas (priests and priestesses) must consult to view the future.
Yemayá
Queen of the waters, Yemayá is the mother of all Orichas. A siren at sea, on land she becomes an amazing beauty adorned with the manifold treasures of the deep. Her conduct is impeccable, and she is the ultimate protector of the faithful. Her messenger is a mouse and a serpent her constant companion.
Ochumare
Symbolizing peace and harmony, Ochumare is the god of the rainbow, the link between heaven and earth.
Echú Eleguá
Among the most ancient of the Orishas Echú Eleguá is the messenger of the gods, who forges roads, protects the house, and is heaven's gate-keeper. In any ceremony he is invoked first. He owns all cowrie shells and is the god of luck. A prankster, Echú Eleguá frequently has a monkey and a black rooster by his side. Like a mischievous boy he enjoys gossip and must be pampered with offerings of toys, fruit, and candy.
Changó
Extremely handsome, Changó is a fearless warrior. He is the god of thunder and fire and is notorious as a woman chaser and superb dancer. He is also a great seer and healer. The royal palm, which is the symbol of his divinity, is also his home and throne.
Yewa
Living in the cemetery, Yewa is the goddess of death and mistress of all souls. She is deeply respected and feared.
Oya
Also known as Yansa, Oya is Changó's third wife. She is the goddess of the winds and of lightning and is mistress of the cemetery gates. Passionate and brave she fights by her husband's side if needed. Her favorite offerings are papaya, eggplant and geraniums.
Ibeyi
Ibeyi are Taibo and Kainde, the twin sons of Changó and Ochún. Princes of mischief, they sometimes disguise themselves as little girls. They represent fortune and good luck, and must always remain tied together to avoid losing their power.
Lisää sarjan kuvia ja lisätietoja löytyy Miamin yliopiston Orichas-kokoelman sivuilta.
keskiviikko 17. elokuuta 2011
Hämeen keskiaikamarkkinat alkavat ylihuomenna
Ylihuomenna perjantaina alkavat taas Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat ja luvassa on jälleen kolme päivää keskiaikaista menoa. Viime vuonna kävijämäärä paisui 19 tuhanteen, ja ehkäpä nyt menee 20000 kävijän raja rikki. Sääennuste on ainakin hyvä. Tulkaahan juttusille :)
Päivitys: Huomisessa Säädyttömien yössä näyttää esiintyvän vieläpä Metsatöll.
tiistai 16. elokuuta 2011
Pärnun taiteiden yö
Lauantai kului Pärnun taiteiden yössä ja löytyihän sieltä paljon kaikkea mielenkiintoista. Aikaisemmasta tiedosta poiketen tapahtuma olikin yksipäiväinen, mutta alkoi jo varhain päivällä.
Pärnu oli kuin eri kaupunki verrattuna tuohon edelliseen käyntiini kolme viikkoa sitten. Lomat ovat loppuneet ja suomalaisista ainoastaan joitain eläkeläisiä on enää kaupungissa. Säätkin olivat jo viilentyneet ja vielä kolme viikkoa sitten täpötäysi ranta oli melko autiona.
Yön ohjelmaa riitti paljon. Mukana olivat mm. kirja-, muoti- ja taidetorit, paljon bändejä ja tanssiryhmiä ja alueen kahvilat ja ravintolat järjestivät omaa ohjelmaansa.
Cafe Magdassa kelpasi maksutavaksi myös laulu ja tanssi, tosin eurotkin menivät Soomaan kansallispuiston hyväksi. Pizzapaloissa oli runsaasti hyvää homejuustoa ja maistuivat.
Suomen Ravintolapäivän tapaan myös Pärnun kaupunki sallii perustettavaksi kahviloita, ravintoloja ja tuolla myös baareja yhdeksi yöksi ilman lupabyrokratiaa. Suomessakin olisi hienoa nähdä ravintolapäivä järjestettävän myös taiteidenyön yhteydessä kun kerran kansaa on liikkeellä.
Virolaiset ruokablogaajat olivat myös pystyttäneet alueelle oman telttansa. Etualan (myöskin runsasjuustoiset) pinaattipiirakat olivat todella hyviä, kuin myös viereiset savulohibruschettat. Myös monet yhdistykset ja yksityiset ihmiset olivat tuoneet alueelle ruokiaan myyntiin. Savustettuja kilohaileja en harmi kyllä ehtinyt saamaan kun palatessani kojulle varttia myöhemmin oli pöydällinen niitä myyty loppuun.
TV-reportaaseja 60-luvun Virosta
Ylen Elävästä arkistosta näyttää löytyvän lisää vanhoja tv-reportaaseja Virosta. Etenkin kiinnostavia olivat nuo muutamat 60-luvun jutut, kovin näyttää kaupunki erilaiselta ilman kaikkia turisteja, eikä autojakaan juuri liiku. Videot löytyvät osoitteesta:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=11&t=1083
Pärnun taiteiden yö oli hauska tapahtuma, tästä tulossa kuvia huomenna.
Päivitys: Yle Areenalta löytyy myös eilinen dokumentti "Ulkolinja special: Baltian piinaviikot":
http://areena.yle.fi/video/1313527027836
Tänään keskiviikkona tulee 21:40 myös dokumentti "Ulkolinja: Tallinna 20.8.1991". Eiköhän tuokin näy tulevina päivinä Areenassa.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=11&t=1083
Pärnun taiteiden yö oli hauska tapahtuma, tästä tulossa kuvia huomenna.
Päivitys: Yle Areenalta löytyy myös eilinen dokumentti "Ulkolinja special: Baltian piinaviikot":
http://areena.yle.fi/video/1313527027836
Tänään keskiviikkona tulee 21:40 myös dokumentti "Ulkolinja: Tallinna 20.8.1991". Eiköhän tuokin näy tulevina päivinä Areenassa.
maanantai 8. elokuuta 2011
Tammelan hakkapeliittatapahtumassa
Viikonloppu kului taas Tammelan hakkapeliittatapahtumassa ja hauskaa oli. Lauantain tosin olisi melkein voinut jättää väliin, vettä tuli suurimman osan ajasta eikä itsellä ollut katosta. Sunnuntaina sitten olikin paras kesäsää ja väkeä liikkeellä tavallistakin enemmän.
Sain yrttejä myyvän pariskunnan innostumaan Englannin keskiaikamarkkinoista, ja kuuluivat nyt myös saaneen myyntipöydän sieltä. Tässähän saadaan kunnon suomalaisretkikunta kokoon. Villiyrttien hyödyntäminen on kiinnostunut pidemmän aikaa, ja noista oli hauska saada lisää tietoa. Krapularohtosekoitus lähtee tällä viikolla Viroon mukaan testaukseen.
Presidentti kävi ostamassa munkkeja viereiseltä kojulta ja Pentti selaili kirjoja. Vaatimaton keittokirja kiinnosti. Puheita pitivät Matti Vanhanen ja Juha Mieto, joka osoittautui yllättävän hyväksi puhujaksi.
Loppuun vielä kuvia Porkkalanniemestä iltahämärällä. Kuvista 1 ja 3 voi bongata kuun. Veli telttaili tuolla kavereineen perjantaina ja menin mukaan illaksi. Harmi että jouduin ajamaan yöllä takaisin enkä itsekkin voinut jäädä telttaan nukkumaan, kun oli aikainen lähtö Tammelaan päin. Paikka oli kyllä sen verran komea että pitää mennä tuonne yöksi vielä tänä kesänä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)