keskiviikko 28. huhtikuuta 2010
Salakirjojen kesäkiertueen alustavaa aikataulua
Samalla tarjoutuu myös hyvä tilaisuus tutustua mielenkiintoisiin muinais- ja luontokohteisiin. Kotimaanmatkailu on viime vuosina jäänyt valitettavan vähälle ulkomaanmatkojen ja auton puutteen vuoksi.
Sopivan ruosteinen ja edullinen kesäauto onkin jo löytynyt kaverin kautta. Mukava päästä pian liikkumaan helpommin.
Olen tehnyt varaukset jo seuraaviin tapahtumiin, mutta poistoja ja lisäyksiä varmaankin tulee vielä:
2-3.7 - Vammala - Vanhan kirjallisuuden päivät
11-12.7 - Raasepori - Keskiaikamarkkinat
23-25.7 - Hollola - Keskiaikatapahtuma
23-25.7 - Helsinki - Ropecon
7-8.8 - Tammela - Hakkapeliittatapahtuma
Lisäksi syksyllä osallistun Helsingissä Hengen ja tiedon messuille ja Kirjamessuille.
Tulkaahan moikkaamaan, messuilla on aina tiedossa alennuksia, kummallisuuksia omista hyllyistä ja saatanpa tarjota kahvit :)
Otan mielelläni vastaan ilmiantoja myös muista kesän historia-, perinne- tai kirjasävytteisistä markkinoista sähköpostiin salakirjat@gmail.com tai tänne blogin kommentteihin.
tiistai 27. huhtikuuta 2010
Vanhoja vapun perinteitä ja historiaa
Nykyisistä suurista juhlapäivistä vappu on sisällöltään ehkä kaikkein modernistisin. Vappu muodostui leimallisimmin työväenliikkeen ja opiskelijoiden juhlaksi vasta 1800-luvun lopulla.
Suomessa on kuitenkin vapunpäivän aikoihin vietetty entisaikaan useampiakin erinimisiä juhlia. Näitä ovat olleet mm. helajuhlat, toukojuhlat, helluntai, helatorstai ja ristinpäivä. Nämä ovat valtaosin sittemmin korvautuneet vapulla, ja niistä on siirtynyt useita viettotapoja myös pääsiäiseen ja juhannukseen.
Nykyisistä vapunviettotavoista myös näiden juhlien yhteydessä on harrastettu riemuisaa juomista, syömistä ja torvien ja kellojen soittamista. Myös vappumarssien alkumuotoja on esiintynyt juhlapaikalle järjestetyn kulkueen ja pahoja henkiä karkoittaneen, kylää kiertäneen kulkueen muodoissa. Sen sijaan helavalkeiden polttaminen on valitettavasti jäänyt lähes kokonaan pois käytöstä, joskin onneksi sitäkin vielä muutamilla paikkakunnilla pidetään yllä.
Nykyisin pääsiäiseen kuuluvia noita- ja trulliperinteitä vietettiin ennen myös vapun aikoihin Suomessakin. Saksassahan tämä on säilynyt voimakkaimpana Valpurin yön piirteenä, johon kuuluvat uskomukset noitien lentämisestä sapatinviettoonsa ja pahojen henkien torjuminen tulia polttamalla.
Seuraavassa muutamia säilyneitä tietoja suomalaisten vapun aikoihin tekemistä taioista kirjasta Vainajainpalvelus muinaisilla suomalaisilla vuodelta 1898:
Vanhemmat Vapunpäivän viettoon kuuluvat tavat ovat ikäänkuin hautautuneet sen taikojen paljouden alle, jolla myöhempi taikausko on tämän merkkipäivän vieton täyttänyt; sillä Vapunyö pidettiin samoin kuin Pääsiäisyö noitien liikkuma-aikana ja niiden tuottamia vahingoita vastaan koetettiin useilla keinoilla puolustautua.
Porvoo, vuodelta 1887-1890: Vapunaamuna ennen vanhaan soitettiin torveen suuren kiven päällä ja sanottiin: "Sitä myöten minun, kuin tämä kuuluu" (s. o. sitä myöten voimaa, kuin torven ääni kannattaa. Muistiinkirjoittajan selitys)
Tammela, vuodelta 1887: Ristinpäivänä katsellaan, kun henget ja kuolleet ovat kulkuretkellään. Silloin ei saa ryskätä, ei puhua, muutoin täytyy henkien käydä levottomina koko vuosi. Lattiat peitetään oljilla, etteivät henget peljästy pois jalkain käymisestä. Näitä päiviä on 3, 4 ja 5 p. Toukokuuta. Suurin osa tätä tiedonantoa on yhtäpitävä Salmelaisen kertomuksen kanssa Ristinpäivän vietosta Viitasaarella (Vähänen kertoelma Muinois-Suomalaisten pyhistä menoista, 1852).
Karja laskettiin talven jälkeen ulos usein juuri vapun aikoihin, joka oli vuoden tärkeimpiä tapahtumia karjataikojen käytölle. Kelttiläisessä Beltane-juhlassa karja ajettiin puhdistavien ja suojelevien tulien lävitse, ja tapa tavataan myös Suomesta. Samainen Vainajainpalvelus muinaisilla suomalaisilla mainitsee seuraavien karjataikojen käytön vapunpäivän ja ristinpäivän yhteydessä:
Toisin paikoin pidettiin Vapunpäivä karjan uloslaskupäivänä ja toimitettiin silloin tavalliset karjansuojelutaiat niihin yhdistyvine kotihaltijalle annettuine uhreineen.
Lammi, vuodelta 1886: Otettiin Vapunpäivä-aamuna yhdeksän avainta käteensä, käytiin yhdeksän kertaa talonsa ympäri, lukien joka kerralla "Isä meidän", niin sudet eivät raatele kesällä sen talon elukoita."
Kaavi: Kun laskevat lehmiään metsään Ristinpäivänä, niin ne vievät kananmunan kusiaispesään ja tinalehtisen punasella langalla. Se muna pitää syödä ja tinalehtinen talrikiksi.
Ristinpäivää on useissa paikoissa vietetty karjan metsäänlaskemispäivänä. Lehmien laitumelle laskemiseen yhdistyivät nyt samat tavat kuin Jyrinpäivänäkin uhreineen ja puhdistustulineen, joilla koetettiin karjaa varjella kaikenlaisilta onnettomuuksilta.
Mielestäni merkittävin ja mielenkiintoisen vapun aikoihin vietettävistä tavoista on juuri ollut tuo helavalkeiden ja muiden kokkojen polttaminen, joka on sittemmin siirtynyt osaksi juhannusta ja vähemmässä määrin pääsiäistä. Kirjoitan tästä erillisen kirjoituksen lähipäivinä.
Hyvää vapun odotusta!
maanantai 26. huhtikuuta 2010
Kivikautinen riipus tai verkonpaino
Tallinnan kasvitieteellisessä puutarhassa oli viime viikonloppuna vanhojen noita- ja lääkekasvien näyttely, josta oli tarkoitus kirjoittaa raporttia. Näyttely oli kuitenkin melko suppea, vain viron kielellä, eikä valokuvaus ollut sallittua joten aines kirjoitukseen olisi jäänyt varsin vähäiseksi.
Mielenkiintoisempi löytö tuli vastaan kierrellessä alueen suurta puutarhaa, ja sen reunalla virtaavaa Pirita-jokea. Ulkoistutuksia alueella on valitettavan vähän, mutta itse alue ja maasto on kaunista. Kasvitieteellistä puutarhaa ympäröi myös laaja Piritan metsäalue, josta olenkin kirjoittanut aikaisemmin.
Istuessani joen rannalla huomasin sen penkassa erikoisen kiven, jonka keskellä vaikutti olevan reikä. Onnistuin koukkimaan kiven ylös, ja se tosiaan paljastuikin reiälliseksi.
Ensimmäisenä kivestä tuli soikean muotonsa ja pienen, n. 3 cm pituisen, kokonsa puolesta mieleen riipus.
Kirjoittaessani löydöstä Hermeetikon foorumille esinettä ehdotettiin verkonpainoksi, ja tutkiessani kivisten verkonpainojen kuvia alkoikin tämä näyttämään todennäköisimmältä vaihtoehdolta. Näitä on täytynyt upota aikojen saatossa kalaisiin vesiin huimia määriä.
En usko että luonto ainakaan tällaista pystyisi muodostamaan. Olen nähnyt reikiä joen kalliopohjassa virtauksen suuntaisesti, mutta tällainen pieni kivihän ei mitenkään pysyisi paikallaan tai ehjänä suuremman kulutuksen alla.
sunnuntai 25. huhtikuuta 2010
Tallinnan Nõmmen kaupunginosan taloja
Tänään kävimme kuvaamassa Tallinnan eteläisessä kaupunginosassa Nõmmessa, joka on valtaosin omakotitaloaluetta. Alueesta tuli vahvasti mieleen Puu-Tapanila, jossa voisi myös käydä kiertelemässä tässä lähiaikoina.
Lähipäivinä voisi kiertää kuvaamassa myös tässä keskustan alueella olevia puutaloalueita. Näiden arkkitehtuurissa on käytetty runsaammin puukaiverruksia ja muuta ornamentiikkaa, jota olisi hyvä tallentaa.
Kameran laatuero tuohon pokkarikameraani verrattuna on huikea, mutta vaatii vielä opettelua, näissäkin kuvissa monissa oli asetukset pielessä ja varjot liian jyrkät.
Nõmmen erottaa Mustamäestä suuri metsäalue, jonka poikkeuksellisin piirre on tämä suuri hiekkaharju. Keskellä horisontissa näkyy vanhan kaupungin kirkontornit.
maanantai 19. huhtikuuta 2010
Tallinnan katuja hieman ennen auringonnousua
Kuvat on otettu pokkarikameralla ilman jalustaa, mikä näkyykin kuvanlaadussa, joten niistä on parempi vain hakea tunnelmia. Suomessa onneksi postissa odottaa digijärkkäri, niin pääsee piakkoin jo testailemaan yökuvausta.
Eilisaamuna oli myös erikoista herätä lumisateeseen. Kesti tosin vain ehkä kymmenisen minuuttia ja loppupäivä oli aurinkoinen.
sunnuntai 18. huhtikuuta 2010
Ennakkotieto tulevasta kirjasta: Yö vain ylläni lepäsi
Olemme viime aikoina valmistelleet Tuomas Keskimäen kanssa kirjaa Yö vain ylläni lepäsi hänen runoistaan. Tuomaksen runoissa oli alusta asti kiehtovaa niiden voimakas teemojen ja tunnelmien ammentaminen muinaisuudesta ja luontomystiikasta, joiden ilmaisemiseen hänen käyttämänsä kalevalamitta sopii erinomaisesti.Seisoin suuren metsän luona,
tarinoiden lähtehellä.
Päivä painui kannen taakse,
yö nyt ylläni lepäsi.
Katsoin halki kangasmaiden,
varjot varjoja pakeni.
Kuulin kutsun karsikosta,
kylmä istui poskillani.
Astuin ensi-askeleeni
polulle jota ei ollut.
Ei kuu tuonne asti päässyt,
yö vain metsässä lepäsi.
Hiljaa kaikki ympärillä,
hiljaisuus vain ääntä kuiski.
En tunne pimeydeltä
kaikkia mun seurassani.
Kosken aivan sattumalta
karsikon jykevää puuta,
josta vainajan voi nähdä
pitämällä silmät kiinni.
Tunnen sen miten on läsnä,
hän joka Manalle mennyt
on vuosisatoja sitten,
hän puhuu tämän puun myötä.
Näen vain varjoja edessä,
en edes erota puita
joiden vanhat ilmeet voisin
lukea elon ajoiksi.
Seison suuren metsän luona,
ylläni puut kaareutuvat
aivan kuin katoksi päälle
itseni ja päälle metsän.
Olen astunut jo kauan,
nyt kutsua jälleen kuulen.
Tunnen nousevan eteeni
menneiden isien haudan.
Näen edessäni eläjän
joka näillä mailla kulki.
Tunnen sen väen veressä
ja sen voiman syömmessäni.
Hiljaa on pimeys täällä,
se istuu kivillä, maassa
ja puiden oksilla niin, että
kuulen kiertävän vereni.
Valtava on hiidenkiuas
jonka alla on tie tuonne
kauas Tuonelan tuville,
sukuni elinsijoille.
Tunnen liikkeen vierelläni,
välillä molemmin puolin.
Tunnen kuinka tuo pimeys
vie ajan pois silmistäni.
Tässä hetkessä vain seison
vierelläni vainajia,
jotka ovat minun sukuni
ja väkeni voiman mahti.
Seison suuren metsän luona,
tarinoiden lähtehellä.
Pimeään jo silmät tottui,
yö vain ylläni lepäsi.
Tuomas Keskimäki (s. 1984) on porilainen runoilija, Kalevalaisen Runokielen Seuran varapuheenjohtaja, sekä musisoija. Esikoiskirja "Tarinoita metsän takaa" julkaistiin vuoden 2007 syksyllä, taiteilijanimellä Lesko Järnefelt. Sen jälkeen pääasiallinen runokieli on ollut kalevalamittaista. Hän laulaa orkesterissa nimeltä Taivaannaula, jossa sanoituksina toimii kalevalamittaiset runot.
Tuomaksen runoja löytyy Kalevalaisen Runokielen Seuran sivuilta ja laulettuina Taivaannaula-yhtyeen sivustoilta.
Kirja ilmestyy toukokuussa, jolloin käsittelen sitä myös täällä kattavammin. Olimme onnekkaita saadessamme kirjaan Jenni Nisulan kuvitusta, jonka työtä myös ylläoleva kansikuva on.
maanantai 12. huhtikuuta 2010
Antiikkilöytöjä Pariisista: Pirupatsas ja öljylamppu
Kiinnostavin näistä esineistä on tämä puusta valmistettu pirupatsas. Patsas on peräisin 1800-luvulta, ja se on todennäköisesti ollut osa jotakin huonekalua tai rakennusta, mihin viittaavat takaa löytyvät kiinnitysjäljet. Hinta oli 50 euroa.
Toinen esineistä on päänmuotoinen öljylamppu. Tällaisista esineistä on hyvin vaikea arvioida niiden ikää tai alkuperää, mutta edullinen hinta viittaa varsin uuteen tuotantoon. Tulee olemaan kiinnostava joskus testata sen antamaa vaikutelmaa ollessaan käytössä. Hinta oli 10 euroa.
Tämä Väli-Amerikan intiaanien mallista valmistettu kiekko on turistituotantoa, mutta kuitenkin raskasta kivimassaa ja puoli-ilmainen, joten päätin ottaa sen talteen silti. Voisi olla hauska elementti puutarhaan. Kiekon alkuperäinen malli on hyvin tunnettu, pitää tässä tutkia miksi sitä kutsutaan. Hinta oli 2 euroa.
Tilasin vihdoin järjestelmäkameran, joten blogin kuvien määrä ja laatu tulevat kasvamaan jatkossa. Nyt onkin hyvä aika kameranhankinnalle kun pääsee pitkästä aikaa liikkumaan kunnolla luonnossa.
tiistai 6. huhtikuuta 2010
Vuonna 1340 pannaan julistetut sääksmäkeläiset
Rapolan Matti | Mathias de Rapalum |
Rapolan Kuningas | Cuningas de Rapalum |
Rapolan Olli Nevari | Ollj Neuari de Rapalum |
Vedentaan Laso | Lazo de Vendentaka |
Vedentaan Meurakas | Menracas de Vendentaka |
Vedentaan Paavo | Pauo de Vendentaka |
Salon Olli | Olli de Salu |
Voipaalan Olla | Olla Dysa de Voypala |
Voipaalan Nikki Vargh | Nykki Vargh de Voypala |
Voipaalan Kallas | Callas de Voypala |
Voipaalan Mielenpito | Meilanpeti de Voypala |
Voipaalan Anunti | Anundi de Voypala |
Voipaalan Markunpoika | Marci de Voypala |
Ikkalan Hautaputari | Handupoter de Hiccala |
Ritvalan Miemo | Memo de Ryduala |
Ritvalan Suomalainen | Somalayni de Riduala |
Heikki Hakkisenpoika | Henric de Hactissanpoyca |
Asikka Hakkisenpoika | Azico de Hactissaenpoyca |
Juti Hakkisenpoika | Juddi de Hactissaenpoyca |
Jutikkalan Mielikki | Melico de Iudicala |
Kantalan Mielunoita | Meluncta de Cartala |
Hyrsälän Mielitty | Melita de Hyrfala |
Onkkalan Yö | Ye de Oncala |
Lainametsän Satatieto | Satato de Laynamaesse |
Harhalan Suomalainen | Somalayna de Harala |
Kiinnostavia nuo aikakauden kuvailevat suomalaiset nimet. Näistä voisi tutkailla jossain vaiheessa lisääkin tietoja.
Muutamaa vuotta aikaisemmin vuonna 1327 myös hauholaisia oli julistettu pannaan näiden kieltäydyttyä verojenmaksusta. Kirkon harjoittamat rankaisutoimenpiteet tuntuvat nykyisin melko humoristisilta:
Hauholaiset taipuivat lopulta ja piispa sai taas veronsa, sillä elämä oli kirkollisessa mielessä pannan aikana kurjaa. Alttarit ja kaikki pyhät kuvat olivat suruvaipoin peitetty. Messu luettiin hiljaisuudessa, tai ei ollenkaan, sillä pappi saattoi lukea vain kirkon ovelta muutamia sanoja syntejään katuville kansalaisille. Lapsia ei kastettu ja ruumiita ei siunattu pyhään maahan. Poikkeuksen tekivät papit ja kerjäläiset sekä kahta vuotta nuoremmat lapset. Aviopuolisot siunattiin liittoon hautausmaalla. Asukkaita oli kielletty ajamasta partaansa ja leikkaamasta tukkaansa. Toisiaan ei myöskään saanut tervehtiä.
Hauhon muistojulkaisu, kertomus Hauhon Srk vaiheista, Palmroht W. Hämeenlinna 1929, Arvi Karisto Oy Kirjapaino.
perjantai 2. huhtikuuta 2010
Saamelainen taiteilija Lontoossa vuonna 1799?
The author of this thinks in no small pleasure to have been some years acquainted with a native of Lapland, who is now one of the most ingenious artists in London.
In his early youth, he was brought from his native country to Stockholm, in Sweden, where he had the benefit of a liberal education, was baptized, and studied the theory and practice of music. From thence he came to England, and now resides in London. His ingenuity in the art he professes, his affability in conversation, sweetness of temper, and above all, his unfeigned piety, has created him many friends, but not more than his merit entitles him to.
William Hurd, 1799
Harmillista ettei taiteilijan nimeä ole mainittu, riittäisi tuossakin tutkittavaa taidehistorioitsijoille. Hauska esimerkki ihmisten liikkuvuudesta kaikkina aikoina.
Samoihin aikoihin, vuonna 1794, saamelainen muinaisusko oli esillä Lontoossa myös Henry Fuselin maalauksessa The Night-Hag Visiting Lapland Witches (myös Lapland Orgies), joka tosin kuvaa paremminkin ajan englantilaisia noituuskäsityksiä. Taulu pohjautuu seuraaviin John Miltonin Paradise Lostin säkeisiin:
Nor uglier follow the Night-Hag, when call'd
In secret, riding through the Air she comes
Lur'd with the smell of infant blood, to dance
With Lapland Witches, while the labouring Moon
Eclipses at thir charms…
torstai 1. huhtikuuta 2010
Maan muisti - Dokumentti Suomen esihistoriasta
Tämä maa on ollut ennen meitä jään peittämä lakeus, siten jää on sulanut ja pajastanut maan. Jäästä vapautuneelle maalle on muuttanut ihmisiä ja he ovat ryhtyneet elämään täällä omaa arkipäiväänsä, omine iloineen ja suruineen. Maan vallanneet ihmiset ovat elättäneet lapsensa, vanhuksensa ja itsensä metsästämällä ja kalastamalla. Maahan on vaeltanut uusia ihmisryhmiä. He ovat riidelleet hyvistä saalistuspaikoista aikaisemmin maahan saapuneiden kanssa. On vuodatettu verta ja sitten sovittu. On solmittu avioliittoja vierasheimoisten kanssa ja opittu uusia asioita. Maata asuttava väestö on lisääntynyt ja erilähtöiset ihmisryhmät ovat sekoittuneet keskenään. Maata on ryhdytty viljelemään ja maan mineraaleja on opittu hyödyntämään. On valjastettu koskia ja rakennettu teollisuuslaitoksia.
Kaikki ennen meitä tätä maata asuttaneet ihmiset ovat jättäneet jotain itsestään meihin, nyt tätä maata asuviin, samoin maa muistaa heidät. Kaikki me olemme ennen meitä eläneiden sukupolvien siitos, sekä ulkoisesti että sisäisesti. Esi-isät ja äidit elävät meissä, muuten meitä ei olisi olemassa. Ihmiset ovat myös jättäneet itsestään merkin maahan, mekin jätämme. Pystymmekö me lukemaan esi-isiemme jättämiä merkkejä? Mikä on ollut kaiken aherruksen ja vaivan tarkoitus?
Eilisiltana TV:stä tuli dokumentti Maan muisti, josta halusin kirjoittaa suosituksen. Otsikosta huolimatta dokumentti käsittelee Suomen historiaa nykypäivään saakka, mutta pääpaino on selvästi esihistoriassa, mikä mielestäni olikin dokumentin oleellinen anti.
Kuva-aineistoksi dokumenttiin on valikoitu runsaasti maisemakuvausta ja arkeologisia löytöjä. Erityisen hauska oli nähdä miltä Huittisten hirvenpään löytöpaikalla näyttää. Tästä heti heräsi ajatus kuinka arkeologisia löytöjä tulisi useamminkin esitellä yhteydessä niiden löytöpaikkoihin. Tunne esineen muinaisuudesta oli heti paljon voimakkaampi kun se esitettiin luonnollisessa ympäristössään tavanomaisen kliinisen museotilan sijaan.
Dokumentti on katsottavissa Yle-Areenalta 7 päivän ajan:
http://areena.yle.fi/video/867194